Bibliograficzne bazy danych i ich rola w rozwoju nauki

II Konferencja naukowa Konsorcjum BazTech

Poznań, 17-19 kwietnia 2013


 Zaproszenie
 Rada programowa
 Organizatorzy

 Program
 Prelegenci

Galeria zdjęć 

 Rejestracja
 Uczestnicy

 Sponsorzy
 Patronat medialny

 Poznań
 Kontakt


Prelegenci (w kolejności alfabetycznej według nazwisk pierwszych autorów).

  Dorota Buzdygan, Biblioteka Politechniki Krakowskiej

Kustosz dyplomowany, zastępca dyrektora Biblioteki Politechniki Krakowskiej, absolwentka Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Koordynuje współpracę polskich bibliotek naukowych w ramach Konsorcjum BazTech. Współpracuje przy tworzeniu Repozytorium Politechniki Krakowskiej. Autorka publikacji m.in. z zakresu badania potrzeb użytkowników bibliotek, zasobów cyfrowych.

 
Bibliograficzna baza danych - promocją czasopism, artykułów, autorów i instytucji

Streszczenie: We współczesnej komunikacji naukowej promocja odgrywa coraz większą rolę, a jednym z jej narzędzi może być również bibliograficzna baza danych. Celem prezentacji jest zwrócenie uwagi na tę - inną niż informacyjna - funkcję bazy danych. Zaprezentowane zostaną przykłady elementów i funkcjonalności bibliograficznych baz danych, które mogą służyć wydawcom i redakcjom do poszerzenia kręgu odbiorców czasopism naukowych, a autorom do popularyzacji własnego dorobku naukowo-badawczego.

Prezentacja


 
Dominika Czerniawska, Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego UW
Socjolog, pracuje w ICM UW, pisze doktorat w Instytucie Studiów Społecznych UW nt. przemian komunikacji naukowej. Interesuje się wpływem przemian technologicznych na środowiska naukowe, nowymi formami tworzenia wiedzy i współpracy. Autorka i współautorka analiz dotyczących środowiska naukowego (m.in. Diagnoza mobilności instytucjonalnej i geograficznej osób ze stopniem doktora w Polsce, Wdrożenie i promocja "otwartego dostępu" do treści naukowych i edukacyjnych, The spatial and institutional mobility of doctorate holders, Otwarty dostęp - nowe sposoby tworzenia i korzystania z wiedzy) oraz badań z zakresu społecznych kontekstów funkcjonowania nowych technologii (Między alienacją a adaptacją: Polacy w wieku 50+ wobec Internetu, "Internet wzbogacił moje życie" - wpływ Internetu na życie codzienne osób 50+).
   

prof. Marek Niezgódka, Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego UW

Biogram

Informacja na stronie ICM UW 

Otwarta Nauka w Polsce: paradygmaty, obawy, perspektywy

Streszczenie: Przyspieszenie zmian strukturalnych w systemie nauki, związane z ekspansją modeli otwartych, następuje na wielu poziomach i w wielu dziedzinach. Nowe infrastruktury szeroko rozumianych danych, nowe formy udostępniania i komunikacji, nowe formuły oceny - razem składają się na zasadniczą transformację całego systemu nauki.

Prezentacja


  

Lidia Derfert-Wolf, Biblioteka Główna Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy

Bibliotekarz dyplomowany w Uniwersytecie Technologiczno-Przyrodniczym w Bydgoszczy. Ukończyła bibliotekoznawstwo i informację naukową na UAM w Poznaniu. Zainteresowania skupiają się wokół działalności informacyjnej bibliotek, open access i kształcenia użytkowników informacji. Zajmuje się również statystyką biblioteczną i oceną efektywności bibliotek. Jest członkiem Komitetu Technicznego PKN  oraz członkiem redakcji Biuletynu EBIB i międzynarodowego repozytorium E-LIS.


Baza danych BazTech - współpraca z wydawcami czasopism i użytkownikami
Streszczenie: Celem wystąpienia będzie przedstawienie
współpracy  twórców bazy danych BazTech z wydawcami i redakcjami indeksowanych czasopism oraz autorami artykułów. Szczególna uwaga będzie poświęcona kontaktom z wydawcami i redakcjami wynikającym z pozyskiwania przez Konsorcjum BazTech pełnych tekstów artykułów. Omówione też zostaną problemy dodawania nowych czasopism do bazy, zwłaszcza w kontekście ich oceny przez MNiSW. Zaprezentowane będą nowe wymagania wobec bazy danych, z punktu widzenia wydawców oraz użytkowników, z których coraz liczniejszą grupę stanowią autorzy publikacji oczekujący kompletności, aktualności i wysokiej jakości metadanych.

Prezentacja


  dr Aneta Drabek, Biblioteka Uniwersytetu Śląskiego (Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka)
Kustosz dyplomowany, absolwentka Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Śląskiego. Współtwórca bazy Arianta - Naukowe i Branżowe Polskie Czasopisma Elektroniczne. Specjalistka w zakresie baz danych, cytowań i czasopism elektronicznych. Autorka publikacji dotyczących bibliometrycznej analizy oceny czasopism naukowych.
 

Arianta i jej rola w upowszechnianiu informacji o polskich czasopismach
Streszczenie: W wystąpieniu przedstawiona zostanie baza „Arianta - Naukowe i Branżowe Czasopisma Elektroniczne" - jej struktura i zawartość. Ukazane zostaną dane statystyczne dotyczące polskich czasopism elektronicznych oraz zmiany, jakie wprowadzone zostały na stronach czasopism w związku z ich oceną ministerialną. Omówiony zostanie problem dostępu do informacji o indeksowaniu wydawnictw ciągłych w bazach danych, jak również kwestie podawania punktacji przyznawanej przez MNiSzW.

Prezentacja

Do użytku bibliometrycznego... : niebibliograficzne wykorzystanie baz bibliograficznych
Streszczenie: Bibliograficzne bazy danych są jednym z najważniejszych elementów warsztatu każdego naukowca. Jednakże dane zgromadzone w tych źródłach dają o wiele więcej możliwości niż tylko sporządzanie kwerend tematycznych. Celem niniejszego wystąpienia będzie wskazanie potencjału tkwiącego w polskich bazach danych na użytek badań biblio- i naukometrycznych. Badania te mogą pomóc w stworzeniu ilościowej charakterystyki struktury nauki oraz pomóc w określeniu dynamiki i tendencji jej rozwoju. Jednym z ważniejszych wskaźników jest produktywność naukowa mierzona dla pojedynczych osób, zespołów badawczych, jak również dla instytucji, państw czy regionów. Z produktywnością wiążą się także badania współpracy pomiędzy różnymi ośrodkami, zarówno krajowymi, jak i zagranicznymi. W ostatnich latach bibliograficzne bazy danych wzbogacone zostają o jeszcze jeden ważny element oceny badaczy, czy jednostek naukowych, a mianowicie cytowania. Są to jedne z najczęściej poszukiwanych ostatnio informacji i jednocześnie budzą najwięcej kontrowersji. Przedstawione zostaną polskie bazy zawierające cytowania, możliwości ich wykorzystania oraz próba odpowiedzi na pytanie: czy warto tworzyć polski indeks cytowań?

Prezentacja


  Wojciech Fenrich, Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego UW
Absolwent socjologii i filozofii, ukończył studia doktoranckie w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2011 r. pracuje w Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego. Analityk systemu POL-on.
 

POL-index - Polska Baza Cytowań
Streszczenie: Tworzona przez Centrum Otwartej Nauki ICM baza POL-index stanowi element Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym POL-on. Baza udostępniać będzie informacje o cytowaniach polskich czasopism naukowych, ze szczególnym uwzględnieniem Części B Wykazu Czasopism Punktowanych Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zgromadzone w niej dane będą mogły zostać wykorzystane w procesie oceny polskich czasopism naukowych, stanowiąc uzupełnienie innych narzędzi, takich jak ankieta czasopisma oraz bazy Web of Science.

Prezentacja


 Maria Garczyńska, Biblioteka Główna Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie
Absolwentka studiów bibliotekoznawczych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracownik Miejskiej (potem Wojewódzkiej) Biblioteki Publicznej w Krakowie, od 1998 roku Biblioteki Głównej Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, obecnie na stanowisku starszego kustosza dyplomowanego. Główne zainteresowania zawodowe to badania czytelnictwa oraz zagadnienia bibliograficzne. Autorka i redaktorka książek (m.in. Skarby Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie : zbiory historyczne Biblioteki Głównej, Bibliografia Krzeszowice--miasto i gmina : bibliografia w wyborze za lata 1783-1997) oraz artykułów w prasie fachowej.
  

Bibliograficzne bazy danych w ocenie pracowników i jednostek szkół wyższych w Polsce

Streszczenie: W wystąpieniu poruszone zostaną zagadnienia związane z wykorzystaniem bibliograficznych baz danych w ocenach parametrycznych jednostek. Szczególną uwagą objęte zostaną bazy dokumentujące dorobek piśmienniczy pracowników szkół wyższych w Polsce, a także Polska Bibliografia Naukowa (PBN) w jej założeniach koncepcyjnych i pierwszych próbach jej usytuowania wśród innych baz bibliograficznych. Porównane zostaną zasoby polskich baz bibliograficznych z bazami światowymi (głównie Web of Science) celem wskazania możliwości współpracy z bazami dokumentującymi dorobek piśmienniczy pracowników naukowych i ich wykorzystania przy ocenie pracowników i jednostek uczelni polskich.

Prezentacja


 Klaudia Grabowska, Muzeum Historii Polski
Tworzy i realizuje projekty na pograniczu humanistyki i technologii. Zajmuje się budową oraz udostępnianiem cyfrowych zasobów humanistycznych w sieci. Działa na rzecz Open Access. Współpracuje z Centrum Cyfrowym i Uniwersytetem Warszawskim.
Nad tworzeniem bazy Bazhum w Muzeum Historii Polski pracuje od 2008 r.- kolejno koordynując: działania zespołu opracowania bibliograficznego, zespołu pozyskiwania praw do publikacji w sieci i całym projektem.

BazHum : bibliograficzna baza czasopism humanistycznych i społecznych. Doświadczenia i perspektywy rozwoju
Streszczenie: Celem wystąpienia będzie przedstawienie modelu tworzenia i rozwoju bazy Bazhum. Baza jest tworzona przez Muzeum Historii Polski i zapewnia dostęp do informacji bibliograficznych o artykułach z ponad 240 naukowych czasopism humanistycznych i społecznych. W tej chwili w bazie znajdują się wysokiej jakości dane na temat ponad 300 tysięcy publikacji. Do połowy 2013 zostanie w całości zaktualizowana. Opracowanych zostanie 15 tys. rekordów znajdujących się w 110 czasopismach. Aktualne numery czasopism z naszej bazy będą na bieżąco opracowywane i udostępniane w Internecie, dzięki czemu użytkownicy korzystający z naszej strony będą mieli świadomość, że korzystają z kompletnej i aktualnej bazy danych bibliograficznych.

Prezentacja


  dr Henryk Hollender, Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
Bibliotekoznawca i dyrektor bibliotek naukowych, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu Stanowego w Kent, Ohio. Z publikacji: Cyfrowy świat dokumentu : wydawnictwa, biblioteki, muzea i archiwa (redakcja, Warszawa 2010), Miasto książek : popularny przewodnik po cieszyńskich zbiorach bibliotecznych i archiwalnych (Cieszyn 2009), Union catalogs for poets (w zbiorze Union catalogs at the crossroad, red. R. Quandt, A. Lass, Hamburg 2004).

Zasoby bibliograficzne jako narzędzie i model wiedzy
Streszczenie: Baza pełnotekstowa zawiera wszystkie elementy, które były obecne w tradycyjnej bibliografii, można się zatem posługiwać nią z pominięciem funkcji lektury samoistnego piśmienniczo utworu, stanowiącego (do niedawna) podstawową jednostkę dyskursu naukowego. Ale czy istnieją jeszcze takie zastosowania? Poszukując odpowiedzi na to pytanie - istotne z punktu widzenia przyszłości bibliotek i wydawnictw - napotykamy na potężne residuum, składające się z korpusów bibliografii online i drukowanych, zalegających w bibliotekach i na serwerach, wykazujących różne stopnie penetracji i odwzorowania wyjściowego, rejestrowanego utworu, rozmaicie zamierzone zakresy i zasięgi, trudne do rozpoznania stopnie kompletności. Residuum to można czytać jak mapę współcześnie dostępnej wiedzy, podejmując na jej podstawie decyzje z zakresu polityki informacyjnej. Należy wówczas w jego niepełnotekstowych i niecyfrowych warstwach dostrzec zasoby dokumentarne zagrożone wykluczeniem ze społecznej świadomości. Czy można zatem na poziomie krajowym zaplanować aparat bibliograficzny dla nauki, integrujący wielość źródeł i uruchamiający mechanizmy ich równomiernego, nieograniczonego wykorzystania?

Prezentacja


  Zofia Kasprzak, Biblioteka Główna i Centrum Informacji Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu

Magister bibliotekoznawstwa, starszy kustosz dyplomowany, studia na Uniwersytecie Wrocławskim. Zatrudniona od 1974 r. w Bibliotece Głównej i Centrum Informacji Naukowej Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Zorganizowała bibliotekę Wydziału Nauk o Żywności i Żywieniu. Od 1993 r. autor rekordów w języku polskim i angielskim w bazie danych AGRO, od 2002 redaktor polskiej i angielskiej części bazy. Współtwórca i koordynator projektu pt.: „Rozbudowa i przekształcenie bibliograficznej bazy danych AGRO w bazę bibliograficzno-abstraktową z wykorzystaniem oprogramowania YADDA", lata 2009-2013. Brała udział w konferencjach krajowych z zakresu informacji naukowej oraz stażach zagranicznych. Zaangażowana w działalność dydaktyczną na rzecz studentów Uniwersytetu.

 Mariusz Polarczyk, Biblioteka Główna i Centrum Informacji Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu 
Magister bibliotekoznawstwa i informacji naukowej, starszy kustosz dyplomowany, studia na UAM w Poznaniu. Studia dodatkowe: dziennikarstwo (UAM w Poznaniu), medycyna ratunkowa (UM w Poznaniu), organizacja i zarządzanie oświatą (Politechnika Poznańska). Dyrektor Biblioteki Głównej i Centrum Informacji Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Udział w konferencjach krajowych z zakresu informacji naukowej. Autor kilkunastu publikacji. Członek Komisji Informacji Naukowej PAN w Poznaniu. Wykładowca przedmiotu informacja naukowa dla studentów Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Współtwórca i kierownik projektu pt.: „Rozbudowa i przekształcenie bibliograficznej bazy danych AGRO w bazę bibliograficzno-abstraktową z wykorzystaniem oprogramowania YADDA”, lata 2009-2013.

Nowe elementy w rozwoju bazy AGRO
Streszczenie: Przedmiotem prezentacji jest przyrodniczo-rolnicza bibliograficzno-abstraktowa baza danych AGRO tworzona w Bibliotece Głównej Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. W ramach realizacji projektu pt.: "Rozbudowa i przekształcenie bibliograficznej bazy danych AGRO w bazę bibliograficzno-abstraktową z wykorzystaniem oprogramowania YADDA" możliwym stało się zwiększenie atrakcyjności i walorów informacyjnych bazy AGRO dla użytkowników. Do rekordów bazy dodaje się abstrakty i bibliografię załącznikową. Dla zwiększenia możliwości informacyjnych bazy oraz w celu rozpowszechniania osiągnięć nauki polskiej za granicą, tłumaczone są słowa kluczowe w rekordach polskich na język angielski. W okresie realizacji projektu do bazy włączono ponad 130 nowych tytułów na bieżąco indeksowanych. Ponadto zawarto umowy z wydawcami, umożliwiające zamieszczanie pełnych tekstów w bazie. Obecnie ponad 35 tytułów czasopism podlegających tej procedurze. Pod względem ilościowym do końca roku 2013 przewiduje się wzrost zindeksowanych artykułów do około 500.000 rekordów.

Prezentacja


 dr inż. Miłosław Kozak, Politechnika Poznańska, Redakcja czasopisma Combustion Engines/Silników Spalinowych

Prezentacja


  dr Emanuel Kulczycki, Instytut Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Adiunkt w Instytucie Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Na blogu „Warsztat badacza" pisze o narzędziach badawczych, programach komputerowych oraz przepisach prawnych regulujących pracę naukową. Wieloletnie doświadczenie w składzie i edycji książek oraz czasopism naukowych. W latach 2006-2011 założyciel i redaktor naczelny czasopisma "Homo Communicativus". Od 2010 roku redaktor merytoryczny kwartalnika "Akademickie B+R" wydawanego przez Politechnikę Poznańską. Współpracuje z redakcjami czasopism akademickich: "Lingua ac Communitas", "Peitho. Examina Antiqua", "Homo Ludens", "Turystyka kulturowa". Redaktor wortalu naukowego "Nauka i Postęp". Autor publikacji z zakresu teorii komunikacji i komunikacji naukowej.
  
Warsztaty: Budowanie i wdrażanie strategii rozwoju czasopisma naukowego
Program:

   •  prowadzenie polityki otwartości (baza Sherpa Romeo, licencje Creative Commons),

   •  procedury występowania o indeksowanie w różnych bazach danych,

   •  procedury występowania o numer DOI,

   •  zwiększanie widoczności czasopism, np. rejestracja w DOAJ, Google Scholar.

Prezentacja


  Marzena Marcinek, Biblioteka Politechniki Krakowskiej
Kierownik Oddziału Informacji Naukowej w Bibliotece Politechniki Krakowskiej, współzałożyciel i redaktor EBIB-u, kustosz dyplomowany, absolwentka Politechniki Krakowskiej, studiów podyplomowych z bibliotekoznawstwa i informacji naukowej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Międzynarodowego Centrum Zarządzania Informacją. Autorka licznych publikacji i przekładów z jęz. angielskiego. Zainteresowania zawodowe dotyczą zagadnień bibliometrycznych, zarządzania wiedzą oraz kształcenia użytkowników informacji naukowej.
 

Zasoby polskich bibliotek w multiwyszukiwarkach i serwisach indeksujących publikacje naukowe

Streszczenie: Celem wystąpienia będzie omówienie wyników wyszukiwania zasobów polskich bibliotek w wybranych wyszukiwarkach i serwisach, ze szczególnym uwzględnieniem stosowanych w Polsce narzędzi, umożliwiających jednoczesne przeszukiwanie całego spektrum udostępnianych przez bibliotekę dokumentów, niezależnie od ich formatu i lokalizacji. Analiza rezultatów wyszukiwania określonych dokumentów zostanie wzbogacona o wyniki wywiadów z dostawcami wspomnianych narzędzi oraz bibliotekarzami zaangażowanymi w ich implementację.

Prezentacja


  Aleksander Nowiński, Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego UW
Aleksander Nowiński jest kierownikiem działu rozwoju oprogramowania w Centrum Otwartej Nauki, w ICM, Uniwersytet Warszawski. Zajmuje się od lat budowaniem i rozwojem systemów informatycznych dla bibliograficznych baz danych oraz bibliotek wirtualnych. Był między innymi dyrektorem technicznym projektu Europejskiej Matematycznej Biblioteki Cyfrowej, a także koordynuje rozwój platformy Yadda.

Polska Bibliografia Naukowa
Streszczenie: System PBN jest elementem budowanego od 2010 roku przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego systemu informacyjnego o szkolnictwie wyższym POL-on. Zasadniczym celem stworzenia PBN jest zagregowanie w jednym miejscu informacji o dokonaniach polskich naukowców oraz jednostek, zarówno dla celów ewaluacji, jak i analiz. PBN zakłada tworzenie bazy w oparciu o jednostki naukowe, jak i dane wprowadzane bezpośrednio przez autorów. System jest już dostępny we wczesnej wersji beta, cały czas rozwijanej i dostosowywanej do potrzeb zgłaszanych przez użytkowników. W niedalekiej przyszłości zostanie rozszerzony o repozytorium prac dyplomowych bronionych na polskich uczelniach.

Prezentacja


  dr Anna Osiewalska, Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Kustosz dyplomowany, absolwentka studiów ekonomicznych ze specjalnością ekonometria i statystyka. Stopień doktora nauk humanistycznych z zakresie bibliologii uzyskała w roku 2010 na podstawie rozprawy pt.:"Bibliometryczna analiza czasopism z zakresu nauk ekonomicznych".
Autorka publikacji dotyczących ekonomiki bibliotecznej (modelowanie kosztów bibliotek), rozwoju piśmiennictwa ekonomicznego w Polsce, bibliometrii. Incjator bazy BazEkon oraz Konsorcjum BazEkon
 

BazEkon - dziedzinowy indeks cytowań z własnym programem bibliometrycznym

Streszczenie: Celem wystąpienia będzie przedstawienie najnowszej funkcjonalności bazy BazEkon, którą jest nałożony na jej zasób program bibliometryczny „Cytowania w BazEkon". Przedstawione zostaną także przykłady wykorzystania wyników działania tego programu: „Cytowania w BazEkon" jako moduł raportów cytowalności pracowników UEK; informacja o najczęściej cytowanych czasopismach z zakresu nauk ekonomicznych.

Prezentacja


  dr inż. Jarosław Protasiewicz, Ośrodek Przetwarzania Informacji
Kierownik Laboratorium Inteligentnych Systemów Informatycznych (http://lis.opi.org.pl/ ) oraz adiunkt w Ośrodku Przetwarzania Informacji Instytut Badawczy (http://www.opi.org.pl/).

Profil Linkedin http://www.linkedin.com/pub/jaroslaw-protasiewicz/2a/49a/267.
Profil na WIT http://info.wsisiz.edu.pl/~jprotas .

System wspomagania wyboru recenzentów
Streszczenie: System wspomagania wyboru recenzentów ( http://sssr.opi.org.pl/ ) to adaptacyjna baza wiedzy o potencjalnych recenzentach. System udostępnia następujące funkcjonalności:
- Ranking recenzentów (generuje ranking recenzentów)
- Analiza dokumentu (sumaryzacja dokumentu poprzez wyodrębnianie słówkluczowych)
- Bazy danych (przeglądanie danych): Dziedziny naukowe, Ludzie nauki, Słowa kluczowe, Publikacje, Źródła

System został wdrożony w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju jako narzędzie rekomendujące recenzentów do oceny grantów. Narzędzie może być także używane przez redaktorów czasopism do doboru recenzentów artykułów i książek.

Prezentacja


  Marzena Przybysz, Biblioteka Narodowa
Studia na Uniwersytecie Warszawskim w Instytucie Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej. Pracuje od 1991 r. w Bibliotece Narodowej, w Zakładzie Teorii i Organizacji Bibliografii w Instytucie Bibliograficznym. Od 2007 r. w Zakładzie Dokumentacji Księgoznawczej BN. Redaktorka bibliografii bibliologicznych (Polska Bibliografia Bibliologiczna, Bibliografia Bibliografii Polskich). W dorobku piśmienniczym - opracowania z zakresu bibliografii, bibliologii, bibliotekarstwa, działalności Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich. Od 2009 r. sekretarz redakcji miesięcznika „Bibliotekarz". Działalność w SBP.

Polska Bibliografia Bibliologiczna

Streszczenie: Referat będzie zawierać założenia i analizę bibliograficznej bazy danych tworzonej w Bibliotece Narodowej w MAK-u. Baza powstała w 1997 r., rejestruje piśmiennictwo od rocznika 1995. Referat będzie także obejmował rozwój w ostatnich pięciu latach, aktualne problemy oraz plany na przyszłość.

Prezentacja


  dr Jolanta Przyłuska, Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi
Absolwentka Wydziału Chemicznego Politechniki Łódzkiej, doktor nauk medycznych, ukończyła studia podyplomowe z informacji naukowej i bibliotekoznawstwa (UJ Kraków). Kieruje Biblioteką Naukową Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi od 2000 r. i Działem Zarządzania Wiedzą od 2010 r. Prowadzi zajęcia z informacji naukowej na kursach podyplomowych dla lekarzy medycyny pracy. Koordynuje prace związane z tworzeniem platformy informatycznej do zarządzania wiedzą i badaniami naukowymi w IMP. Współtworzy otwarte repozytorium dokumentów dla ośrodków naukowych z Europy zajmujących się badaniami nad rakiem środowiskowym oraz jego uwarunkowaniami związanymi z dietą i czynnikami genetycznymi w ramach programu ECNIS (Environmental Cancer Risk, Nutrition and Individual Susceptibility). Główne zainteresowania: zarządzanie wiedzą, bibliometria, informacja naukowa w medycynie, w szczególności w toksykologii, medycynie pracy i zdrowiu publicznym.

Bibliograficzne bazy danych dla bibliotekarzy, naukowców czy urzędników?

Streszczenie: Znaczenie bibliograficznych baz danych dla rozwoju [otwartej] nauki można określić poprzez spojrzenie na sposoby korzystania z nich przez różne grupy odbiorców. Kto i w jakim celu użytkuje bibliograficzne bazy danych - bibliotekarze, naukowcy czy urzędnicy? Która z tych grup w istotny sposób wpływa na rozwój nauki? Gdzie tkwi potencjał do wykorzystania w bibliograficznych bazach danych? Referat będzie próbą odpowiedzi na te pytania w oparciu o przykłady zastosowań baz (w szczególności bazy MEDLINE) do eksploracji danych, metaanaliz i tworzenia przeglądów systematycznych.

Prezentacja  


  prof. dr hab. inż. Henryk Rybiński, Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej
Tytuł magistra inżyniera uzyskał w 1970 roku, stopień naukowy doktora nauk technicznych uzyskał w roku 1974, stopień naukowy doktora habilitowanego nauk technicznych uzyskał w 1988 roku na Wydziale Elektroniki Politechniki Warszawskiej. Tytuł naukowy profesora nauk technicznych uzyskał w 2001 roku nadany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Pracuje w Instytucie Informatyki od 1989 roku. Od 1994 do 2008 roku kierownik Zakładu Systemów Informacyjnych. Kierownik specjalności Inżynieria Systemów Informatycznych do 2008 roku. Od 2008 roku Dyrektor Instytutu Informatyki Specjalność naukowa: informatyka, bazy danych i systemy informacyjne. Członek Komitetu Informatyki PAN od 2011 roku.

Repozytoria uczelniane i ich rola w projekcie SYNAT

Streszczenie: Celem wystąpienia jest przedyskutowanie roli repozytoriów uczelnianych w projekcie SYNAT. Pokazane zostaną doświadczenia Politechniki Warszawskiej w zakresie tworzenia repozytorium uczelnianego oraz integracji tego repozytorium z zasobami SYNAT, a także z bazami światowymi. Przedstawione będą podstawowe problemy o charakterze organizacyjnym, związane z wdrażaniem systemu na uczelni. Pokazane będą podstawowe zalety wynikające z integracji funkcjonalności repozytoryjnej z funkcjonalnościami Uczelnianej Bazy Wiedzy. Pokazane będą główne funkcje zrealizowanego oprogramowania REPO, w tym takie, które pozwalają integrować zasoby informacyjne REPO z innymi bazami danych.

Prezentacja


  dr Bartłomiej Siek, Gdański Uniwersytet Medyczny
Bibliograf, historyk i filolog klasyczny. Od 2005 roku współtworzył bibliograficzne bazy własne Biblioteki Głównej GUMed, obecnie przygotowuje zestawienia bibliometryczne na potrzeby pracowników i jednostek uczelni. Dotychczasowe prace bibliometryczne dotyczą wzajemnych relacji między wybranymi wskaźnikami bibliometrycznymi, specyfiki dziedzinowej stosowanych wskaźników oraz zależności między bibliografią a bibliometrią.

O wiecznej potrzebie kompletności i konsekwencji
Streszczenie: Tekst analizuje dostrzegalne w bibliograficznych bazach danych przypadki budzące wątpliwości bibliografów. Omówione zostały problemy: 1. statusu elektronicznych wersji artykułów (dokument pierwotny czy wtórny, kwestia DOI); 2. wersji pierwotnej czasopisma i różnic między wersją drukowaną a elektroniczną; 3. suplementów. Przedstawiono także niekonsekwencje edytorskie, które uniemożliwiają stworzenie kompletnego opisu dokumentu niesamodzielnego wydawniczo. Zestawienie przykładów obrazuje, jak wiele w pracy bibliografa zależy od rozwiązań przyjętych przez wydawców.

Prezentacja


  dr Izabela Swoboda, Instytut Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego, kierunku bibliotekoznawstwo i informacja naukowa. W 2005 r. obroniła pracę doktorską dotyczącą organizacji działalności międzynarodowej w zakresie naukowej informacji medycznej. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Zakładzie Bibliografii i Informacji Naukowej IBIN UŚ. Jej zainteresowania naukowe związane są z problematyką informacji naukowej i bibliotekarstwa współczesnego, zwłaszcza komputeryzacji procesów bibliotecznych. Od 2001 r. uczestniczy w pracach nad tworzeniem bibliograficznej bazy cytowań CYTBIN (Cytowania w Bibliotekoznawstwie i Informacji Naukowej), obecnie koordynator projektu. Autorka publikacji poruszających problematykę komputeryzacji katalogów bibliotecznych, oceny jakości informacji elektronicznej, organizacji działalności informacyjnej w zakresie medycyny. 
  dr Anna Seweryn, Instytut Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Absolwentka bibliotekoznawstwa i informacji naukowej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, doktor nauk humanistycznych w dziedzinie bibliologii i informatologii - autorka rozprawy „Przekłady książek w latach 1981-2000. Analiza bibliometryczna na podstawie danych z bazy Index Translationum". Członek zespołu ds. dydaktyczno-organizacyjnych związanych z projektem CYTBIN, obejmującym tworzenie krajowego indeksu cytowań z zakresu bibliotekoznawstwa i informacji naukowej. Jej zainteresowania naukowe obejmują przede wszystkim lingwistyczne aspekty informacji naukowej, zastosowanie metod bibliometrycznych do badania zjawisk zachodzących w obszarze szeroko pojętej kultury, a także problematykę kultury książki, w tym zagadnienia zagranicznej recepcji piśmiennictwa polskiego.

CYTBIN - krajowy indeks cytowań z zakresu bibliologii i informatologii
Streszczenie: Tworzona w Instytucie Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Śląskiego baza CYTBIN (Cytowania z Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej) zawiera dane o artykułach z wybranych polskich czasopism naukowych i fachowych z zakresu bibliologii, informatologii i dyscyplin pokrewnych wraz ze wszystkimi źródłami cytowanymi w tych dokumentach. Baza powstała w 2002 r.; oprócz celów dokumentacyjno-informacyjnych i naukowych, typowych dla tego typu przedsięwzięć, jest również wykorzystywana w dydaktyce akademickiej. Przedstawiony zostanie aktualny stan bazy, problemy związane z jej tworzeniem i rozbudową oraz perspektywy rozwoju, z zaakcentowaniem możliwości wykorzystania CYTBIN-u jako źródła informacji bibliograficznej i narzędzia ilościowych badań informacji.

Prezentacja


  Barbara Szczepańska, Kancelaria Prawna Hogan Lovells
Ukończyła bibliotekoznawstwo i informację naukową na UMCS w Lublinie, studia podyplomowe z zakresu prawa autorskiego, wydawniczego i prasowego w Międzyuczelnianym Instytucie Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej UJ oraz z komunikacji społecznej i mediów w Instytucie Badań Literackich PAN. Jest absolwentką letniej szkoły międzynarodowego prawa autorskiego na Uniwersytecie w Amsterdamie. Od 2001 r. kieruje biblioteką i zasobami informacyjnymi w kancelarii prawnej Lovells (obecnie Hogan Lovells). Jest koordynatorem krajowym ds. praw autorskich w eIFL z ramienia Poznańskiej Fundacji Bibliotek Naukowych. Była członkiem IFLA Copyright and Other Legal Matters Committee i EBLIDA Expert Group on Information Law. W latach 1999-2009 była w zarządzie Komisji Wydawnictw Elektronicznych SBP oraz redaktorem serwisu EBIB. Jest autorką publikacji na temat prawa autorskiego, wykładowcą akademickim, prowadzi szkolenia z zakresu prawa autorskiego.

Warsztaty: Elementy prawa autorskiego w kontekście działalności bibliograficznej i wydawniczej
Program:
   •  baza bibliograficzna jako baza danych (ochrona w prawie autorskim i ustawie o ochronie baz danych),
   •  czasopismo naukowe i jego elementy składowe jako przedmiot ochrony w prawie autorskim,
   •  zasady wykorzystania i udostępniania zasobów bazy publicznie dostępnej, 
   •  prawa wydawcy,
   •  przenoszenie autorskich praw majątkowych (rodzaje umów z autorami),
   •  pola eksploatacji, 
   •  problemy prawne wolnych licencji (np. Creative Commons).

Prezentacja


  Danuta Szewczyk-Kłos, kustosz dyplomowany, dyrektor Biblioteki Głównej Uniwersytetu Opolskiego.
Absolwentka Filologii Polskiej w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Opolu, studiów podyplomowych z Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej na Uniwersytecie Wrocławskim oraz studiów podyplomowych z zakresu Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu. Zainteresowania zawodowe dotyczą zarządzania wiedzą i informacją naukową oraz kształceniem użytkowników elektronicznych źródeł informacji naukowej w bibliotekach akademickich.
 

Baza PEDAGOG narzędziem edukacji informacyjnej w bibliotece akademickiej
Streszczenie: Celem prezentacji jest pokazanie procesu tworzenia dziedzinowej bazy PEDAGOG, która rejestruje opisy publikacji z zakresu edukacji wczesnoszkolnej, wychowania przedszkolnego oraz pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Bazę PEDAGOG stanowi zbiór opisów dokumentów: książek, artykułów z czasopism, aktów prawnych, materiałów z konferencji naukowych, wydanych w języku polskim lub przetłumaczonych na język polski, oraz niepublikowanych prac doktorskich. Wystąpienie będzie również dotyczyć wykorzystania bazy PEDAGOG w kształceniu studentów Uniwersytetu Opolskiego w zakresie korzystania z elektronicznych źródeł informacji naukowej.

Prezentacja


  Krzysztof Szubski, Departament Instrumentów Polityki Naukowej, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Absolwent Wydziału Chemii Politechniki Warszawskiej i Wyższej Szkoły Zarządzania i Prawa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie na kierunku zarządzanie i marketing. Przez rok pracował w Zakładach Przemysłu Nieorganicznego „STOCHEM" w Warszawie, a przez blisko 10 lat w Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie. Od 1987 pracuje w administracji państwowej, zajmując stanowiska od głównego specjalisty, naczelnika do zastępcy dyrektora departamentu (Urząd Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń, Komitet Badań Naukowych, Ministerstwo Nauki i Informatyzacji). Obecnie pracuje w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego na stanowisku radcy ministra. W kręgu zainteresowań pozazawodowych znajduje się historia, literatura i film science fiction, gitara i muzyka gitarowa.
 

Zasady oceny parametrycznej jednostek naukowych
Streszczenie: Wystąpienie ma na celu przybliżenie zasad oceny jednostek naukowych w 2013 r. oraz przyznawania im kategorii na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 13 lipca 2012 r. (Dz. U. poz. 877, z późn. zm.) w sprawie kryteriów i trybu przyznawania kategorii naukowej jednostkom naukowym. W szczególności omówione zostaną zagadnienia związane z oceną dorobku publikacyjnego oraz oceną czasopism naukowych.

Prezentacja


 dr Zyta Szymańska, Pracownia Bibliografii Bieżącej Instytutu Badań Literackich PAN w Poznaniu
Absolwentka filologii polskiej i psychologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, starszy dokumentalista dyplomowany, doktor nauk humanistycznych w zakresie bibliologii i informatologii (Uniwersytet Wrocławski). Praca doktorska "Funkcje bibliografii literackich" jest przygotowywana do publikacji. Zatrudniona od 1989 r. w zespole opracowującym Polską Bibligrafię Literacką - współautorka roczników PBL za lata 1985-2000 i redaktor roczników PBL za lata 1987, 1999-2000. W Polskiej Bibliografii Literackiej zajmuje się działami recepcji literatur obcych w Polsce i teorią literatury. Zainteresowania: sposoby organizacji wiedzy, struktury poznawcze, literaturoznawstwo.
 Beata Domosławska, Pracownia Bibliografii Bieżącej Instytutu Badań Literackich PAN w Poznaniu
Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od 1989 roku zatrudniona w Pracowni Bibliografii Bieżącej IBL PAN. Współautorka Polskiej Bibliografii Literackiej od rocznika 1986. Redaktorka roczników PBL za lata 1991-1995.
  Maciej Matysiak,  ADVIS
Prywatny przedsiębiorca, absolwent Politechniki Poznańskiej, były pracownik naukowo-dydaktyczny Instytutu Informatyki Politechniki Poznańskiej i Loyola University New Orleans. Specjalista w zakresie baz danych i technologii internetowych. Architekt, projektant i wykonawca cyfrowej postaci Polskiej Bibliografii Literackiej. Główne dziedziny zainteresowań: systemy baz danych, optymalizacja zapytań, bibliografia, filozofia.

Polska Bibliografia Literacka on-line
Streszczenie: Piętnaście lat funkcjonowania bazy Polska Bibliografia Literacka on-line pozwala jej twórcom na dokonanie podsumowań - prześledzenie zachodzących w niej zmian oraz pojawiających się tendencji - i wyciągnięcie wniosków, które mogą być znaczące dla działalności bazy w przyszłości. W efekcie systematycznego wprowadzania materiału w latach 1997-2012 (dwanaście roczników PBL za lata 1988-2000) obecnie baza liczy niemal 560 000 zapisów bibliograficznych. Baza, pozostając w swej strukturze niezmienna, została wzbogacona o nowe elementy, co - zdaniem jej twórców - wynikało z konieczności uwzględniania zmian zachodzących w dziedzinach odnotowywanych w bibliografii (np. nauce o literaturze, życiu literackim i teatralnym i in.). Inne części bazy zostały gruntownie przebudowane w celu usprawnienia jej funkcjonalności (np. kartoteka czasopism). Przed twórcami bazy pojawiły się też nowe wyzwania - czy i jak odnotowywać zasoby internetowe w zakresie zamieszczanych tam tekstów literackich czy czasopism. Inną ważną kwestią, na którą pozwala nam 15-letnie istnienie PBL w Internecie, są poczynione przez Zespół obserwacje i płynące z nich wnioski zarówno na temat przydatności naszej bazy, jak i potrzeb jej użytkowników.

Prezentacja


  Marcin Werla, Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe
Absolwent kierunku Informatyka na Politechnice Poznańskiej oraz studiów podyplomowych z zakresu zarządzania projektami na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Od 2002 roku pracuje w Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym jako analityk systemów komputerowych. Od roku 2004 prowadzi Zespół Bibliotek Cyfrowych PCSS. Jego zainteresowana zawodowe obejmują architekturę bibliotek cyfrowych, integrację zasobów rozproszonych systemów informacyjnych oraz inżynierię oprogramowania, a w szczególności zarządzanie produktami informatycznymi.
 

Dobre praktyki udostępniania on-line baz bibliograficznych i pełnotekstowych

Streszczenie: Udostępnienie bazy danych w Internecie to jeden z najlepszych obecnie sposobów na jej popularyzację. Takie działanie umożliwia dotarcie do potencjalnych użytkowników na całym świecie, jednak musi być zrealizowane w sposób przemyślany i dostosowany do zasad funkcjonowania globalnej sieci. Jednym z podstawowych problemów jest to, w jaki sposób trafić do użytkowników, którzy jeszcze o naszej bazie nie słyszeli. W tym kontekście, poza różnymi formami płatnej i bezpłatnej działalności promocyjnej, bardzo ważne jest opublikowanie bazy on-line w sposób przyjazny dla podstawowego narzędzia większości internautów, czyli dla wyszukiwarek internetowych. Dobrze udostępniona baza danych powinna pozwalać się indeksować przez popularne wyszukiwarki oraz podsuwać tym wyszukiwarkom najważniejsze dane poszczególnych rekordów w sposób taki, jakiego wyszukiwarki te oczekują. Ponadto ważne jest też zapewnienie narzędzi pozwalających na łatwe reużycie udostępnianych danych. Celem referatu będzie przegląd wybranych dobrych praktyk związanych z udostępnianiem on-line baz bibliograficznych i pełnotekstowych, zrealizowany w oparciu o przedsięwzięcia podejmowane w ramach Federacji Bibliotek Cyfrowych.

Prezentacja


  Ewa Włostowska, Główna Biblioteka Lekarska
Kierownik Działu Bibliografii Medycznych Głównej Biblioteki Lekarskiej w Warszawie. Od początku aktywności zawodowej zajmuje się zagadnieniami związanymi z naukową informacją medyczną, w szczególności językami informacyjno-wyszukiwawczymi, w tym prowadzeniem, doskonaleniem i praktycznym zastosowaniem w Polskiej Bibliografii Lekarskiej polskiej wersji Medical Subject Headings - bazy TezMeSH.
 

Polska Bibliografia Lekarska A.D. 2013
Streszczenie: Celem prezentacji jest przedstawienie rozwoju bazy Polska Bibliografia Lekarska (PBL), jaki nastąpił w okresie od I Konferencji Naukowej Konsorcjum BazTech do dziś. PBL to bibliograficzno-abstraktowa baza danych rejestrująca artykuły z czasopism naukowych i fachowych, podręczniki, monografie, rozprawy naukowe z zakresu medycyny, nauk pokrewnych, organizacji służby zdrowia i oświaty zdrowotnej. Baza istnieje od 1979 roku i prowadzona jest na bieżąco do dziś z cokwartalną aktualizacją danych. Rozwój bazy PBL w omawianym okresie, to głównie wynik modernizacji i rozwoju jej baz pomocniczych: tj. bazy danych o czasopismach indeksowanych w PBL oraz języka informacyjno-wyszukiwawczego, czyli polskiej wersji Medical Subject Headings pod nazwą TezMeSH. Baza Tez-MeSH została w 2011 roku przyjęta jako polska wersja narodowa do wielojęzycznej bazy narodowych tłumaczeń MeSH prowadzonej jako Unified Medical Language System przez Narodową Bibliotekę Medycyny Stanów Zjednoczonych. Polska Bibliografia Lekarska została wyposażona w omawianym okresie w narzędzia informatyczne pozwalające m.in. na linkowanie do pełnych tekstów najpopularniejszych kolekcji czasopism medycznych, np. Ovid LinkSolver i Ebsco LinkSource, bezpośrednie przejście z bazy PBL na strony internetowe czasopism polskich oraz automatyczne przekazywanie danych do najpopularniejszych edytorów tekstu, co pozwala na usprawnienie tworzenia bibliografii załącznikowych przez użytkowników bazy PBL.

Prezentacja


  Renata Wójcik, Biblioteka Narodowa
Absolwentka Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej na Uniwersytecie Warszawskim. W Bibliotece Narodowej pracuje od 2002 r., początkowo w Zakładzie Przewodnika Bibliograficznego, następnie w Zakładzie Książki. Od 2008 r. pracownik Zakładu Bibliografii Zawartości Czasopism. Posiada praktyczną znajomość opisu formalnego i rzeczowego, klasyfikacji UKD, doświadczenie w przeprowadzaniu szkoleń z opisu w formacie MARC-21, a także użytkowników programu MAK i MILLENNIUM, ponadto sprawuje nadzór nad tworzeniem i korektą kartotek wzorcowych.
 

Bibliografia Zawartości Czasopism we współczesnym świecie
Streszczenie: W referacie skrótowo przedstawiono ideę Bibliografii Zawartości Czasopism BN, dokonano krótkiego przeglądu tego typu bibliografii na świecie. Omówiono zmiany profilu Bibliografii w ostatnich 5 latach. Doświadczenie w stosowaniu formatu MARC-21 pozwoliło na dopracowanie opisu bibliograficznego, dzięki czemu Bibliografia w dużej części spełnia wymogi współczesnego użytkownika informacji, korzystającego z zasobów sieciowych. Jej twórcy aktywnie wykorzystują zasoby Internetu, tworząc m.in. system kartotek, pozwalający na zminimalizowanie błędów w opisach i usprawnienie prac redakcyjnych. Zmiana systemu informatycznego, w którym baza jest opracowywana, wymusiła przeobrażenia w sposobie indeksowania, a w konsekwencji zmiany w opisie. Użytkownik otrzyma dostęp do Bibliografii w systemie, w jakim prezentowane są pozostałe zasoby Biblioteki Narodowej, co pozwoli również na dalszy rozwój współpracy BN z bibliotekami współtworzącymi „Bazę Prasa". W podsumowaniu scharakteryzowano zmiany w oczekiwaniach współczesnego użytkownika i zmiany w warsztacie pracy pracownika informacji naukowej na początku XXI wieku.

Prezentacja


 Katarzyna Zamłyńska, Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego UW
Pracuje w Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego od 2003 r. Zajmuje się bibliotekami cyfrowymi, między innymi Polską Matematyczną Biblioteką Cyfrową. Analityk systemu POL-index.

DML-PL Polska Matematyczna Biblioteka Cyfrowa
Streszczenie: DML-PL jest istniejącą już ponad 10 lat, obecnie szeroko używaną na świecie, otwartą biblioteką polskich publikacji matematycznych. Udostępnia ona pełne teksty zarówno artykułów, jak i książek, prace archiwalne, jak również najnowsze. DML-PL jest częścią nowopowstałej Europejskiej Matematycznej Biblioteki Cyfrowej EuDML, która zapewnia dostęp do europejskiej spuścizny matematycznej.

Prezentacja



Liczba odwiedzin: 84986

© 2012-2013 Biblioteka Politechniki Poznańskiej, Biblioteka Politechniki Krakowskiej, Biblioteka Główna Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego